33 51 
Home Page  


Ide

 ISSN 0101-3106

KURTINAITIS, Marcos. Edward Hopper e a imagem cinematográfica. []. , 33, 51, pp.161-176. ISSN 0101-3106.

^lpt^aNeste artigo, o autor se propõe a expor e analisar a relação de mútua influência entre a obra do pintor norte-americano Edward Hopper e o cinema. A transposição de seus temas e elementos estilísticos para certos filmes é discutida, assim como o papel de sua pintura na fixação de uma iconografia da realidade norte-americana reproduzida pelo cinema. Uma comparação mais detida é estabelecida entre elementos da pintura de Hopper e do cinema de Wim Wenders e Michelangelo Antonioni. Por fim, discute-se no artigo a pertinência da classificação de Edward Hopper como um pintor realista, pondo em evidência as implicações de uma afirmação desse tipo, bem como considerações sobre o realismo no cinema e a manifestação de elementos psicológicos nos quadros de Hopper.^len^aIn this article, the author sets out to expose and analyze the relationship of mutual influence between the work of American painter Edward Hopper and film. The transposition of his themes and stylistic elements to some movies is discussed, as well as the role of his painting in the setting of an iconography of American reality also reproduced by cinema. A more detailed comparison is made between elements of the work of Hopper and that of filmmakers Wim Wenders and Michelangelo Antonioni. Finally, the article discusses the relevance of the classification of Edward Hopper as a realist painter, highlighting the implications of such a statement as well as considerations about realism in the cinema and the emergence of psychological elements in the paintings of Hopper.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License