35 55 
Home Page  


Ide

 ISSN 0101-3106

MENESES, Adélia Bezerra de. Mito e paixão: o ciúme. Safo, Lupicínio, Caetano. []. , 35, 55, pp.219-233. ISSN 0101-3106.

^lpt^aA proposta é de uma abordagem do poema Parece-me igual aos deuses (séc. VII a.C.), de Safo, em confronto com as canções Nervos de Aço de Lupicínio Rodrigues e Dor de cotovelo de Caetano Veloso - textos que nos ensinam a "dizer" o amor, a dar forma verbal àquilo que todos nós confusamente vivemos e sentimos, e que, sem a poesia, ficaria inexpresso e não perduraria. Remontando ao mito, ou melhor, partindo da percepção da radical incompletude que nos estigmatiza, e que foi constelada em mitos de cepas culturais diferentes (o mito grego do Andrógino, em O Banquete de Platão, e o bíblico, de Eva tirada da costela de Adão, no Gênesis), flagra-se nos 3 poemas, com mais de 27 séculos de permeio, a mesma vibração passional: o ciúme. E embora se adote o princípio de que o homem é um ser histórico, e que todas as experiências humanas são moduladas historicamente, impõe-se uma dialética entre a historicidade da paixão e a presença de invariantes.^len^aThis work proposes to approach the poem It seems to me that he is like gods (VII Century BC), by Sappho, as compared with the songs Nerves of steel, by Lupicínio Rodrigues, and Love Jealousy, by Caetano Veloso - all these texts teaching us to "say" the love we feel, to verbalize that which we all live and feel in a confused manner, and, without poetry, would remain inexpressible and would not last. Referring to the myth, or better, departing from the perception of our stigmatizing radical incompleteness, which has been displayed in myths of different cultural sorts (the Greek myth of Androgynous, in Plato's Banquet, and the biblical one, of Eve being born out of Adam's rib, in the Genesis), in the three poems, with 27 Centuries in between, it is possible to witness the same passional vibration: jealousy. And, notwithstanding the adoption of the principle that man is a historical being, and that all human experiences are historically modulated, a dialectics prevails between historicity of passion and the presence of invariants.

: .

        · | |     · |     · ( pdf )