7 2 
Home Page  


Psicologia: teoria e prática

 ISSN 1516-3687

DEKANEY, Elisa Macedo    MACEDO, Elizeu Coutinho de. Cultural tolerance and music preference: the effect of interdisciplinary lessons on students’ aesthetic response. []. , 7, 2, pp.115-133. ISSN 1516-3687.

^lpt^aO objetivo do presente estudo foi avaliar o efeito de lições interdisciplinares sobre o julgamento estético de músicas africanas e asiáticas. Participaram do estudo 9 músicos caucasianos matriculados em um programa de pós-graduação em educação musical. Foram obtidos os escores de preferência musical para 7 trechos de música africana e 7 de músicas asiáticas antes e depois de aulas interdisciplinares. As aulas apresentaram informações sobre geografia, história, estudos sociais e música dos continentes africano e asiático. Resultados mostraram que os sujeitos avaliaram os dois tipos de música como sendo igualmente atraentes no pré-teste. No entanto, apenas os trechos de música africana foram julgadas como sendo mais agradáveis após as aulas interdisciplinares. Assim, tais resultados podem ser explicados pela maior familiaridade com o ritmo das músicas africanas, pelos participantes do estudo e pela falta de familiaridade com os quartos-de-semi-tons presentes nas músicas vocais asiáticas.^len^aThe objective of the present study was to evaluate the effect of interdisciplinary lessons on students’ aesthetic preference for African and Asian music. Nine graduate students, all Caucasians, enrolled in master’s degree in music education participated in the program. Subjects expressed, on a Likert-type scale, their aesthetic preference for seven excerpts of African music and seven excerpts of Asian music before and after interdisciplinary lessons. The lessons presented information about geography, history, social studies, and music of the African and Asian continents. Results show that subjects evaluated both music styles as being equally attractive in the pre-test. However, only the African musical excerpts were considered as being more pleasant after the interdisciplinary lessons. Such findings may be explained by subjects’ familiarity with the rhythm present in African music and lack of familiarity with the quarter tones featured in Asian vocal music.

: .

        · | |     ·     · ( pdf )