11 2 
Home Page  


Revista Polis e Psique

 ISSN 2238-152X

ALVES, Lucas Oliveira    MARSILLAC, Ana L?cia Mandelli. Bicicletas e liberdade: dialÚtica, climiar e as dimens§es subjetivas e polÝticas de duas obras de Ai Weiwei. []. , 11, 2, pp.157-178. ISSN 2238-152X.

^lpt^aEste artigo analisa duas obras do artista contemporÔneo Ai Weiwei: "Bicicletas Forever" e "Flores pela Liberdade". Partindo dos conceitos de imagem dialÚtica e de limiar de Walter Benjamin,bem como seus desdobramentos na teoria de Didi-Hubermanem interlocušNo com a psicanßlise freudo-lacaniana, este artigo reflete, por meio do mÚtodo psicanalÝtico da atenšNo flutuante, sobre as obras como sintomas de um tempo, analisando suas dimens§es subjetivas e polÝticas.Colocam-se em discussNo as imagens e significantes das obras, falas e contingrncias do artista, assim como aspectos polÝticos da arte contemporÔnea presente em suas criaš§es. As obrasde Ai Weiwei estNoem interlocušNo com diferentes tempos e espašos,contextos artÝsticos e polÝticos,proporcionando experirncias dialÚticas, liminares, anacr?nicas e crÝticas, abrindo brechas no autoritarismo e passagens para o desejo de liberdade e criašNo em um enlace singular entre artista e p?blico.^len^aThis article analyzes two works by the contemporary artist Ai Weiwei: "Bicycles Forever" and "Flowers for Freedom". Starting from the concepts of dialectical image and threshold of Walter Benjamin, as well as its developments in Didi-Huberman's theory in interlocution with the Freudo-Lacanian psychoanalysis, this article reflects, through the psychoanalytic method of floating attention, on works as symptoms of a time, analyzing its subjective and political dimensions. The images and signifiers of the works, speeches and contingencies of the artist, as well as political aspects of contemporary art present in his creations are discussed. Ai Weiwei's works are in dialogue with different times and spaces, artistic and political contexts, providing dialectical, threshold, anachronistic and critical experiences, opening loopholes in authoritarianism and passages for the desire for freedom and creation in a unique link between artist and audience.^les^aEste artÝculo analiza dos obras del artista contemporßneo Ai Weiwei: "Bicycles Forever" y "Flores pela Liberdade". Partiendo de los conceptos de imagen dialÚctico y umbral de Walter Benjamin, asÝ como sus desarrollos en la teorÝa de Didi-Huberman en la interlocuci?n con el psicoanßlisis freudolacaniano, este artÝculo refleja, a travÚs del mÚtodo psicoanalÝtico de atenci?nflotante, sobre los trabajos como sintomas de um tiempo, analizando sus dimensiones subjetivas y polÝticas. Se cuestionan las imßgenes y los significantes de las obras, los discursos y las contingencias del artista, asÝ como los aspectos polÝticos del arte contemporßneo presentes en sus creaciones. Las obras de Ai Weiwei se interrelacionan con diferentes tiempos y espacios, contextos artÝsticos y polÝticos, proporcionando experiencias dialÚcticas, liminales, anacr?nicas y crÝticas, abriendo brechas en el autoritarismo y pasajes al deseo de libertad y creaci?n en un vÝnculo singular entre el artista y el p?blico.

: .

        · | | |     · |     · ( pdf )

 

Creative Commons License All the contents of this journal, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Commons Attribution License